Kalandozásaim Norvégiában

Miért éppen Norvégia?

Miért éppen Norvégia?

Boldogok a sajtkészítők

2017. december 03. - Helga Viking
A boltban véletlenül zsíros tejfölt vettem (beszélgettem szinte-norvégul a tulajdonosnővel, és ezért nem figyeltem). Tudni kell, hogy itt a sovány tejföl olyan, mint otthon a zsíros. Ez már annyira krémes, és finom, hogy szinte kár elpazarolni a székelykáposztába.

img_6932.JPGAz egyik tejgyár úgy is reklámozza magát, hogy "Talán az egyik legjobb tejtermék". Hát voltam egy pár helyen, és ettem egy pár fajta bolti tejterméket (most ezeket hasonlítom össze, nem a házit, mert azt csak otthon volt szerencsém kóstolni), és mondhatom, nagyon közel járnak az igazsághoz. Legalábbis én még nem ettem jobbat. Sajtban mondjuk lenne mit fejlődniük, de csak azért, mert nem ismerik az ízeket. Ezért egy érett dán vagy francia sajt azért csak teltebb ízű, mint az norvég sajtok. Bár a barnasajt specialitásuk nekem azért bejön. Az íze édeskés, mint régen otthon volt a Mese sajt, olyan, mintha csokis lenne. De nem az, hanem valahogy így érlelik meg. Ha a barnasajtot frissen sütött zsemlére vagy toastra teszed, megoldvad, és olyan lesz, mintha valami krémes süteményt falatoznál.
Ha a könnyed ízű sajtokat szereted, akkor a Norvegia és az Østavind is kielégíti az igényeket. A Norvegia fehérsajt, kellemes, lágy ízű, és nem túl kemény állagú. Az Østavind pedig az a fajta, amiben olyan milliónyi kis apró lyuk van, és természetes módon laktózmentes (van ilyen, érelelés során az érlelő mikrobák megeszik a laktózt).
A tejek, tejföl, és főleg a vaj, annyira lágy, finom ízű, hogy muszáj megkóstolni egyszer. Nem vitatom, hogy talán otthon is ilyesmi ízű a házi, de nekik valahogy sikerül ezt az ízt a bolti tejtermékekbe is becsempészni. Kár lenne a zsírtartalomra hivatkozni, mert pl. a tejek zsírtartalma ugyanolyan százalékokban van, mint otthon, és mégis más az itteni 3,5-es tej, meg az, amit Magyarországon lehet kapni. És ettem otthon házi vajat is, az sem ilyen, de nyilván ahány ház, annyi szokás. Ha engem kérdezel, nekem a Szarajevóban vásárolt bolti tejtermékek voltak hasonlóan jóízűek. Egy szó mint száz, érdemes kipróbálni.
Még egy érdekesség: azt mondják a genetikusok, hogy a génvizsgálat alapján az a gén, amely lehetővé teszi, hogy egy ember le tudja bontani a tehéntejet, itt alakult ki, Skandinávia és Észak-Európa területén, kb. 5000 évvel ezelőtt. Mondhatjuk, ha az emésztőrendszered le tudja bontani a tejet, akkor van benned viking vér :) Vagy legalábbis egy viking gén.
süti beállítások módosítása