Kalandozásaim Norvégiában

Miért éppen Norvégia?

Miért éppen Norvégia?

Spórolás Norvégiában 1.

Hogy mégse ez legyen számodra a világ legdrágább országa

2017. október 11. - Helga Viking

Sokat emlegetik, és én is írtam már róla, hogy Norvégiában bizony elég borsosak az árak. Mégis, az itteni keresetekhez viszonyítva korántsem olyan drága a megélhetés, mint mondjuk Magyarországon, az ottani keresetek arányában. Egy kis idő- és energiaráfordítással, valamint alkalmazkodó-képességgel azért itt is jelentősen csökkentheted a megélhetésed költségeit. Számomra a spórolás nem kényszer, hanem elsősorban valamiféle kihívás, vagy vetélkedő saját magammal. Mindig keresem a lehetőségeket, és bár nem sajnálom a pénzt arra, ami jó, azért örülök neki, ha valamihez olcsón tudok hozzájutni. Ahogy az egyik barátommal szoktuk mondani: ha féláron kapsz meg valamit, annál csak egy jobb dolog van: ha ingyen kapod meg.

Elöljáróban annyit, hogy a bejegyzésben leírtak a saját tapasztalataim, és mintegy iránymutatóak, az általam fogyasztott termékek ismeretére alapoznak. Illetve azt hiszem, az ember nem feltétlenül azért jön el hazulról, hogy rosszabbul éljen. De ha van egy célod, amire félre akarsz tenni, és ennek érdekében szeretnél spórolni, akkor mindenképpen érdemes megfontolni bizonyos dolgokat.

Az én szabályom a következő, ha úgy érzem, kell valami: tudok-e nélküle élni vagy sem. Például jó lenne egy kötény a konyhában, de enélkül azért tudok élni. Óvatosan főzök és itthoni ruhában. Ha mégis rácsöppen valami, folttisztítóval orvoslom a problémát. Ezzel szemben pl. tésztaszűrő nélkül egy percig sem tudtam élni, mert a tészta elég olcsó és finom eledel, ráadásul én nagyon szeretem is. Először úgy terveztem, hogy csak néhány hónapig maradok, ezért sok mindenbe nem ruháztam be. De most, hogy eldöntöttem, maradok még legalább fél évig, így pl. vettem egy tepsit is, hogy süthessek pizzát, ezt-azt.

Ha tudok nélküle élni, egyértelmű, hogy nem veszem meg. Ha pedig úgy érzem, hogy tényleg nagyon fontos, akkor igyekszem körbenézni egy-két helyen, hátha sikerül olcsóbban kifogni. Bár nagy általánosságban elmondható, hogy nincsenek túl nagy különbségek az árak között - mármint ugyanaz a termék egyik vagy másik boltban legfeljebb néhány korona különbséggel található meg - viszont vannak olcsóbb márkák, és ami a fő: az akció itt tényleg akció. Például, ha valami lejárathoz közel van, akkor féláron kaphatod meg. De ugyanez érvényes minden akcióra, a "tilbud" itt mindig jelentős árengedménnyel jár.

 

Élelmiszer és napi használatú cikkek

zoldborso.jpgElőször is azt tanácsolnám, ha már eljöttél Norvégiába, akkor gyere el Magyarországról. Norvégia már elég messze van tőlünk éghajlatban és kulturálisan is ahhoz, hogy például a boltokban teljesen más legyen a választék, mint otthon. Figyelni kell az árakat, így hamarosan kitapasztalod, mit hol érdemes megvenned. Azt szoktam mondani, vagy pénzed legyen, vagy időd, optimális esetben mindkettő, de ha egyik sincs, akkor valamit át kell rendezned az életedben. Nekem megvannak a bejáratott köreim, hogy mit hol veszek meg, és mikor melyik útvonalon hazafelé jövet megyek be oda. Viszont nem mindenki van itt ilyen szerencsés helyzetben. Ahol én lakom, a sziget 20 percre van hajóval a városközponttól, és a kikötőtől 10 perces sétaúton belül többféle boltot találni. De vannak olyan helyek, ahol csak egyik vagy másik bolt van, ahhoz kell alkalmazkodni. (A képen a kedvencem, a '15 dkg héjas zöldborsó 36 koronáért' látható.)

Például a spagetti a Rema1000-ben a legolcsóbb, 10 korona egy kiló. Itt lehet hozzá kapni pesto-t is, a zöldet 5,90-ért árulják. Egy üveg magozott, parikával töltött olívabogyó 15 korona, szintén ekörül van egy üveg aszalt paradicsom olajban. Itt szoktam venni a vécépapírt 10 koronáért, 8 tekercs újrahasznosított papír, de szerintem ez is a legjobb. A többi olyan többrétegű, ami ilyen leheletvékony rétegekből áll, és tiszta katasztrófa a használata, amit most nem részleteznék. Azok a papírok 30-40 korona körüli árban kaphatók, márkától függően. Tehát így kell elképzelni a spórolás arányát. Konzerv macskakaját is itt szoktam venni, mert itt találtam olyat, amit a macska meg is eszik, ez szintén 5,90-be kerül egy dobozzal.

A száraz kajáját viszont már a coop-ban veszem, ahol legolcsóbb a trappista jellegű sajt (saját márkás), tésztaszósz, pizzaszósz is van még itt saját márkás, baráti áron. Illetve táblás csoki, 20 dekás 16 korona, de jól el van dugva, néha alig lehet megtalálni. Ez olyan jellegű tejcsoki, mint amiket régen vettünk olcsón Ausztriában, vagy a régi fajta Boci csoki. Nekem jobban bejön ez a kicsit keményebb, de telt ízű csokoládé, mint a krémesebb (pl. Milka) fajták. Ha pedig sütéshez, desszerthez veszed, akkor mindenképp jobban megéri.

A Kiwiben általánosan jó árak vannak, és sok FirstPrice-os termék. Viszont a zöldséges pultjuk nem olyan csábító. Itt szoktam venni a tojást, ami átlagosan 42-45 korona között kapható (12 db), de itt van 24 koronáért is. Illetve FirstPrice-os felvágottakat (kokt skinke a kedvencem, ez kb. a gépsonka helyi megfelelője). Eldorado márkájú tonhal olajban konzerv 10 kr körül szokott lenni. A Remában van olcsóbb, de ez finomabb és gusztusosabb is. Illetve a sütni való kis zsemléket itt szoktam venni, ebből 5,90 egy 6 db-os csomag, máshol egy 8,9-nél kezdődik, határ a csillagos ég, márkától és típustól függően. Ilyesmit is lehet a Remában kapni ugyanennyiért, de a Kiwis jobb minőségű.

Ami az alkalmazkodást illeti, érdemes elfelejteni az otthoni kajákat. Például a napraforgó olaj itt sokkal drágább, érthető módon, hiszen itt nem terem meg a napraforgó, ezt importálni kell. Itt repceolaj van, amiből saját márkásat, jó helyen tízenpár koronáért ki lehet fogni. Büdös, mint az állat, erre azt szoktam mondani, hogy az benne a jó, hogy nem baj, ha halat sütsz benne, mert már eleve halszaga van. Amúgy is le kell szokni az otthoni módiról, hogy mindent kirántunk, és még a panírt is bepanírozzuk, amikor a zsemlemorzsa nem olyan elterjedt, mint nálunk, és amelyik boltban végre kaptam, 36 korona volt 40 dkg (igen, egy ezres kb., a mostani árfolyamon).

Általánosságban a halféléket olcsóbban meg lehet kapni, mint a sertés vagy a csirkehúst, illetve sokkal nagyobb a választék is belőlük. Tudom, talán ez fontos lenne, de kevéssé tudok erről neked referálni, mivel a halat nem szeretem, és legfeljebb tonhal konzervet vagy halrudacskákat veszek (utóbbit is a Kiwiben, FirstPrice). Azt azonban nem árt tudni, ha nem csak enni szereted a halat, hanem kifogni is, hogy itt bárhol horgászhatsz. Leszámítva a halfarmok területét, ahol tilos halászni/horgászni (értelemszerűen, hiszen ott a hal a tenyésztők tulajdona). Tehát bárhol előkaphatod a pecabotodat, és mivel itt szinte mindenhol part van, ehhez feltehetően nem is kell túl sokat gyalogolnod. Nem értek a halakhoz, ezért nem tudom megmondani, miket lehet itt fogni, nézz utána a wikipédián, ha érdekel. Azt látom viszont, hogy ha valaki kiáll pecázni, nem túl sok időt tölt a parton, míg alkar méretű halakkal távozik.

Tusfürdőt, sampont és balzsamot a Remában, folyékony szappant a coop-ban, testápolót a Kiwiben vettem legutóbb, mind saját márkás az adott helyen és 10-11 korona körüli árban van. A fentiek közül a testápoló 300 ml, a többi fél literes kiszerelésre értendő.

folyt.köv.

 

süti beállítások módosítása