Kalandozásaim Norvégiában

Miért éppen Norvégia?

Miért éppen Norvégia?

Spórolás Norvégiában 2.

A jóljárás művészete

2017. október 12. - Helga Viking

Folytatás az előző cikkből, azaz hogyan maxolhatjuk ki a pénzügyi forrásainkat, ha a takarékosság a fő szempont, amikor Norvégiában tartózkodunk. Lakásfelszerelés, "olcsósbolt" és még hasonlók a hajtás után.

Lakberendezés

konyhafelszereles.jpgEredetileg nagyon rövid távra terveztem, de azt gondolom, hosszabb távra sem kell igazán több. Ha az ember nem véglegesre rendezkedik be, csak egy kis pénzgyűjtés erejéig tartózkodik itt, vagy ha esetleg eleve minimalista vagy, akkor nem kell ezeket a dolgokat túlzásba vinni.

A lakást a számos helyen fellelhető ingyenes prospektusokkal dekoráltam. Például itt van helyi várostérkép, ezt be lehet szerezni a hajóállomáson vagy a buszpályaudvaron is. Két ilyen térképet hoztam, levágtam róla a hirdetéseket, illetve így mind a két oldalon látható térképeket ki tudtam tenni a falra. Nem csak dekoratív, de nagyon hasznos is, ha egy pillanat alatt látod, hol található az úticélod. Nagyon szeretem a hajókat, úgyhogy a Tengerészet Múzeumban beszerzett hajós szórólapokat is kiraktam. Illetve volt egy rendezvény, Havnelangs, ahol mindenféle hajókra fel lehetett szállni, itt szereztem egy teherhajós prospektust, amiből szintén ki tudtam egy-két képet vágni. A konyhában is ügyeskedtem, például sószórót egy üres pestós üvegből készítettem. Ilyen és ehhez hasonló tippekért érdemes olyan weboldalakat felkeresni, amelyek újrahasznosítással (recycle) foglalkoznak. Illetve, ha vannak ilyen ötleteid, akkor örömmel veszem, ha megírod hozzászólásban. (A képen a pestósüvegből készített sótartóm, és egy olivabogyós üveg látható, amit most hirtelen sodrófaként használtam a pizzatészta nyújtásához.)

Ha szereted a mécseseket, gyertyákat, itt általában lehet ilyesmit olcsón kapni, Jyskben vagy Ikeában, akciósan bárhol, vagy az Eurorprisben, amiről lentebb fogok írni.

Ha már az Ikeánál tartunk. Otthon mindig azon voltam elképedve, hogy miért reklámozzák úgy, hogy olcsó, amikor tök drága. Tudod, hogy az Ikea azt sulykolja, hogy milyen olcsó, mert te szereled össze, meg nincs ingyenes házhozszállítás, ami terhelné az általános költségeket, stb. Itteni viszonylatban viszont az Ikea tényleg olcsó, mert kb. ugyanazok az árak vannak, mint odahaza Magyarországon, viszont a bérek nagyságrendileg magasabbak.

 

Ruházkodás

Őszintén szólva, ruhát eddig még nem nagyon kellett itt vennem. A 23 kilós bőröndkém nagyjából elég volt, illetve még egy csomagban küldtek utánam pár dolgot otthonról. A csomagfeladás költsége messze elmarad az itteni vásárlás költségétől, tehát amid már megvan otthon, azt érdemesebb kiküldetni. Egy kb. 10 kilós csomag kb. 20 ezer forint, ami nagyon drága, igen, de ha olyan arányokat nézünk, hogy pl. itt egy harisnyanadrág 100 korona, ami kb. 3400 forint, akkor könnyen kiszámolhatod, hogy ha néhány ruhadarabodat magad után küldeted, máris jól jártál. És nem is muszáj tíz kilóig megpakolni, kisebb csomagokat is lehet küldeni. Javaslom, hogy a pontos aktuális áraknak nézz utána a Posta weboldalán. Ha Norvégiába küldesz csomagot, vámáru nyilatkozatot kell írni. Erre mi ráírtuk, hogy saját cuccaim vannak benne és használtak. A macskának kellett néhány dolgot rendelnem az AliExpresszről, az ottani kereskedők fifikásan alacsony értéket írnak a csomagra, így nem kell vámot fizetni. Bár azt hiszem, olyan kis összegekben vásároltam (a legnagyobb tétel volt 40 dollár), hogy ha ráírják, akkor sem kellett volna fizetnem.

Illetve, ha valami miatt mégis sok cucc kell, akkor azt is érdemes megfontolni, hogy nem egy, hanem két feladott bőrönddel jössz. A légitársaságoknál most 17-25 ezer között van a feladott poggyász díja, amibe 23 kg-ot lehet pakolni. Ezzel szemben a postai csomag 10 kg kb. 20 ezer, tehát jobban megéri eleve magaddal hozni a dolgaid.

Ha mindenképp ruhát kell venned, én az internetet javasolnám, de ha csak nyitott szemmel járkálsz a városban, könnyűszerrel akadhatsz akciós termékekre. És mint mondtam, az akció itt tényleg akció, tehát az eredeti árnál lényegesen olcsóbban lehet dolgokhoz hozzájutni. Az már más kérdés, hogy ez az olcsó ár milyen viszonylatban áll a magyarországi, vagy az internetes árakhoz képest.

 

Europris

A jóljárás megszállottjaként ez az egyik kedvenc boltom itt. Ha jártál már több helyen külföldön, akkor tudod, hogy a saját márka, meg az "euroshop" nem mindenhol az ócska minőség szimbóluma, mint nálunk otthon. A nyugat-európai boltokban a saját márka, még ha gyengébb minőségű is, de azért általában nem pocsék áru. Az Europris egy ilyen "olcsós bolt". Az élelmiszer és vegyiárun keresztül a konyhafelszerelés és ruházatig mindent megtalálsz itt. A hátulütője az, hogy az van, ami éppen olcsó, és nem feltétlenül az, amire éppen szükséged van. Itt lehet európai márkákat (pl. Nivea, Palmolive) is kapni kedvezőbb áron. Most például 400 ml-es Nivea krémtusfürdőt vettem 20 kr-ért. Ez igen jó ár, mert egy norvég tusi kb. 40 körül van a boltokban. Itt vettem a cicámnak zárt macskavécét 170 koronáért, olcsóbban, mint egykor otthon vásároltam. Illetve itt is van leárazás, és akkor az aztán tényleg brutál mértékű. Vettem esőálló ruhát, nadrág+kabát  250 koronáért. Igaz, hogy hirtelenrózsaszín, de nekem amúgy is az tetszett, tehát csak külön jól jártam a kifacsarodott ízlésemmel. A fekete 500 korona volt, tulajdonképpen az sem rossz ár egy ilyen szettért. Itt meg aztán különösen szükség van rá. A gumicsizma vagy kalucsni alapfelszerelés. Vagy most pl. lehet kapni túracipőt 250-ért. Sajnos nincsen a méretemben az a típus, ami tetszik, de amúgy az ár nem lenne rossz. A minősége kb. olyan, mint otthon a sportboltokban a sajátmárkásnak (nekem egy Kilimanjaro túracipőm volt a Hervisből, az Europrises semmivel nem tűnt rosszabbnak).

 

Szolgáltatások

Mivel arról volt szó, hogy spórolni akarsz, akkor gondolom, nem itt fogunk egy belvárosi szalonban hajat vágatni... Stavanger-Budapest útvonalon jövőre indít a Wizzair közvetlen járatot, így az idő és az ár is kb. a londoni járatokéval lesz azonos (2,5 óra, és a dátumtól függően az ár változó, de pl. ha most vennék márciusra jegyet, huszonpár ezerből megúsznám oda-vissza. Itt kb. annyiba kerül egy hajvágás.) Ha csak pénzgyűjtésre jössz ki, ezeket a dolgokat szerintem érdemes mellőzni. Vagy találj olyan expatokat, akik vállalnak ilyesmit. Az egyik helyi csoportban most osztotta meg egy kelet-európai lány, hogy 250 kr-tól vállal hajvágást (a városban gyorshajvágó szalonban ez 500-nál kezdődik).

Ha dolgozol, és van tb-számod, akkor vehetsz előfizetős telefont, amivel rendkívül kedvező tarifákon lehet telefonálni és internetezni. A tb-számról és munkavállalásról később fogok részletesebben írni. Ilyen kedvező áru csomagok léteznek mondjuk villamosáramra is, ha magad fizeted a számládat (én a tulajnak fizetek, ő áll szerződésben a céggel). Javaslom, hogy ezeknek akkor nézz utána, mielőtt kiutaznál, mert az árak mindig változnak. Ha nem tudsz norvégul, akkor a Lycamobile-lal érdemes barátkozni, mert náluk minden értelmesen elérhető angolul is. A Telenor oldala viszont csak norvégul létezik, de persze ez téged amúgy sem fog zavarni, mivel nem az övék a legkedvezőbb tarifacsomag.

 

Ezt a néhány megállapítást csak betekintésnek szántam, és biztatásképp arra, hogy nem kell úgy megijedni attól, hogy mennyire drága ez az ország, mert igazából vannak itt is lehetőségek rá, hogy kevesebb pénzből is ki tudj jönni. Ez elég fontos lehet, ameddig még az álláskeresés szakaszában vagy. Nem mindegy, hogy az otthon kuporgatott pénzed 1-2, vagy 3-4 hónapra elég. Ha pedig az a célod, hogy például egy nyári szezonmuka során a lehető legtöbb pénzt tedd félre, akkor is hasznos lehet a spórolós hozzáállás.

süti beállítások módosítása