Kalandozásaim Norvégiában

Miért éppen Norvégia?

Miért éppen Norvégia?

Skandináv nyár

2017. szeptember 15. - Helga Viking

Ami az időjárást illeti, én valahogy hidegebbre számítottam. Vagyis máshogy hidegre. Na elmagyarázom.

Szóval, amint az iskolában is tanultuk, a tengerpartokon úgynevezett óceáni éghajlat van. Ez azt jelenti, hogy a nyár nem annyira meleg, a tél nem annyira hideg, és a napközbeni hőingadozás is kiegyensúlyozottabb, mint kontinentális éghajlaton. Valamint rengeteget esik. Arra azonban senki nem hívta fel a figyelmet, amit most már az okostelefonod időjárás alkalmazása is kijelez: hőérzet! A magas páratartalom miatt a hőérzet sokkal magasabb. Persze az is lehet, hogy csak velem van a baj, de nekem itt borzasztóan melegem van. 15 fok és süt a Nap, akkor rámrohad a ruha. Ellenben, ha fúj a szél, akkor pedig belém fagy a velő. Tehát itt nem igazán a hőmérséklet számít, inkább az egyéb körülmények (napsütés, szélerősség, páratartalom). Nyáron, amikor a nappalok elképesztően hosszúra nyúlnak, ezt még inkább lehet érezni. Jómagam 20 fok körül napszúrást kaptam. A legmelegebb napon idén itt Stavangerben kb. 24 fokos volt a hőmérséklet, maga a pusztulat. Többször leégtem, és mint említettem, néhányszor napszúrást is kaptam. Nem voltam rá felkészülve az otthoni viszonyok alapján, hogy bizony itt 18 fokban tokától bokáig be kell magad kenni 50 faktoros naptejjel.

Ugyanis van még egy anomália itt északon. Mivel a napsugarak nagyon ferde szögben esnek be, cselesen, így sokkal több fény ér, mint délebbre, mondjuk Magyarországon. Ugyanez okozza azt a jelenséget is, ami itt elég gyakori, hogy egyszerre esik az eső és süt a nap. Az eső csak felülről tud esni, szegénykém, a gravitáció miatt, viszont itt a Napocska nem az esőfelhők felett süt, hanem sréhen oldalról bevilágít. Egyébként ezt én irtóra élvezem. Imádom, amikor egyszerre simogatja az arcomat a Nap és a csendes eső is.

Ami gyakori, az a csendes eső, de néha előfordul az is, hogy teljes erejéből szakad, és öt perc alatt át tudja áztatni az összes réteg ruhádat. Így tehát itt a gumicsizma népviselet.

Töredékes az én ismeretem, ahogy Pál apostol mondja, mivel még csak néhány hónapja vagyok itt, de ezt a megfigyelést máris érdekesnek tartom (mármint azt, hogy 15-17 fokban melegem van). Gondolom, hogy az, hogy mennyi idő alatt lehet megszokni, az attól is függ, hogy mennyire vagy fázós. És hogy mennyire vagy boldog. Valaki azt mondta nekem, mielőtt kiutaztam, hogy ahol az ember jól érzi magát lélekben, ott jól érzi magát testileg is. Szóval lehet, hogy ha idejössz, de nem szereted Skandináviát, akkor megfagysz :)

 

A képen egy esős nap májusban, a híd lábánál áznak a pecások :)


esos_majusi_nap.jpg

süti beállítások módosítása